Ondanks het feit dat we in een fysieke wereld leven, is digitalisering in volle gang. Dit is ook het geval in de wereld van verpakkingen. Het geeft merken de gelegenheid om direct contact te leggen met de consument, maar ook om bepaalde informatie te verstrekken. Door middel van interactieve verpakkingen kun je jezelf onderscheiden als merk.

Wat is de reden voor interactieve verpakkingen?

De transitie naar duurzame verpakkingen is in volle gang. Met de nieuwe SUP wetgeving dienen alle kunststof verpakkingen in 2030 recyclebaar te zijn. Verpakkingen worden om deze reden ook steeds kleiner. Hierdoor blijft er weinig ruimte over voor informatie, terwijl de richtlijnen steeds strenger worden. De techniek van augmented reality biedt de perfecte mogelijkheid aan de verpakkingsindustrie om verpakkingen te optimaliseren. Het voordeel hiervan is dat je zo veel informatie kwijt kan als je maar wil. In bepaalde landen is het zelfs verplicht om informatie in meerdere talen toe te voegen. Het aanbieden van speciale kortingen via een QR-code is hiermee ook mogelijk.

Op welke manier worden interactieve verpakkingen ingezet?

Door middel van augmented reality kan de virtuele wereld geïntegreerd worden met een fysiek product. Met behulp van een QR-code kan een product tot leven komen. Hiermee kan je een verhaal vertellen om meer awareness te creëren. Door met een smart device het product te scannen, wordt er een video afgespeeld of komt er een interactief spel tevoorschijn. Op deze manier kan er achtergrondinformatie worden verteld over het bedrijf of het product. Zo wordt er awareness gecreëerd op een creatieve en leuke manier. Het kan dus informatief zijn, maar ook voor puur vermaak. Door deze toegevoegde waarde aan een consument te bieden, wordt er een sterkere relatie opgebouwd en zal de merkloyaliteit ongetwijfeld toenemen.

Uit onderzoek is gebleken dat consumenten een goed gevoel krijgen als zij een product kopen van een merk wat het milieu erg belangrijk vindt en hier ook iets mee doet. Met behulp van een QR-code krijgen verpakkingen een identiteit. Er wordt op deze manier informatie gegeven over hoe het product bijvoorbeeld is gemaakt, waarvan het is gemaakt of hoe duurzaam het is. Dit kan worden gedaan door het tonen van de supply chain van een product. Zo kan het recyclingbewustzijn worden gestimuleerd. Consumenten kunnen het proces zien en weten hoe het product gemaakt wordt, hoe het gerecycled wordt en hoe het uiteindelijk wordt vernietigd.

Op social media worden er allerlei filters gebruikt. Dit zijn augmented reality filters die foto’s of video’s kunnen op sieren. Aan deze filters zijn codes gekoppeld. Door deze te scannen met de desbetreffende app kunnen ze gebruikt worden. Op deze manier kan je in contact komen met je doelgroep en zijn je producten deelbaar.

We denken graag met je mee!

Interactieve verpakkingen kunnen je bedrijf veel bieden. Met een beetje fantasie kun je consumenten betrekken en een interactieve ervaring stimuleren door interactieve elementen te gebruiken op je producten. Soms kan een eenvoudige aanpassing in het ontwerp veel veranderen! Augmented reality kan dus op vele manieren worden ingezet. Het kan worden gebruikt om verpakkingen te optimaliseren of gewoon voor puur vermaak.

Voor meer informatie, vragen of advies kun je je wenden tot jouw contactpersoon bij Bunzl Foodservice of onze Customer Service via onderstaande gegevens.

Telefoonnummer: (0)36 - 547 86 66

E-mailadres: info@bunzl.nl