Hoe graag we ook zouden willen, helaas lukt het ons nog niet om deze moeilijke tijden achter ons te laten. We worden opnieuw geconfronteerd met uitdagingen die effect hebben op de gehele keten; van producent tot consument. Graag informeren wij je over een aantal belangrijke onderwerpen.

Leveranciers en producenten
Een aantal van onze producenten zijn tot onze spijt tijdelijk niet in staat om de afgesproken hoeveelheden te produceren. Hieraan liggen meerdere oorzaken ten grondslag:

  • Ondanks dat diverse horeca- en cateringlocaties in de afgelopen tijd langzaam weer zijn opgestart, zijn de afzetten in de Foodservice markt nog steeds moeilijk te voorspellen. De enorme daling in afzet in 2020 en 2021 heeft geresulteerd in het verlagen of zelfs stopzetten van productiecapaciteit.
  • Er is schaarste op de grondstoffenmarkten, waardoor producten moeilijk tot niet geproduceerd worden. De beschikbaarheid van de grondstoffen voor plastic, papier en karton wordt een steeds grotere uitdaging voor producenten. De lage beschikbaarheid zorgt voor een disbalans in vraag en aanbod.
  • We hebben te maken met een groeiend tekort aan omdozen die gebruikt worden om producten te transporteren/verzenden.

Naast de genoemde productieproblemen kampt men in Azië, en in het bijzonder China, met een ongekend tekort aan lege containers om goederen te verzenden. De schaarste zorgt voor historisch hoge prijzen en toenemende levertijden in de containervaart. Hoofdzakelijk zijn deze te herleiden naar de coronapandemie. Enerzijds is de logistieke keten verstoord door plaatselijke lockdowns en anderzijds is de vervoersvraag flink gestegen doordat de consument wereldwijd veel meer online is gaan shoppen.

Personeelstekort
De pandemie in combinatie met de huidige markt zorgen voor grote schaarste aan personeel. Zo ook het geval bij Bunzl Foodservice. Wij doen er alles aan om dit zo goed mogelijk op te vangen, zodat de geplaatste orders tijdig uitgeleverd blijven worden.

Leveringen en alternatieven
Ondanks alle inspanningen zal de servicegraad en levertijdigheid die je van ons gewend bent de komende periode nog niet in lijn zijn met ieders verwachting. Alle ontwikkelingen zoals hierboven beschreven hebben uiteraard impact op onze voorraden, met als gevolg dat er backorders ontstaan.

Om te voorkomen dat je misgrijpt ontvang je met ingang van volgende week bij iedere backorder een email van ons. In deze email geven we aan welke artikelen in backorder staan en welk passend alternatief we hiervoor (tijdelijk) direct uit voorraad kunnen leveren. Op deze manier hopen we je beter je informeren en op de hoogte te houden van lopende orders. We willen je vragen hier adequaat op te reageren en daarnaast om op de huidige situatie te anticiperen door tijdig producten (bij) te bestellen. Zo zorgen we er samen voor dat de voorraad juist gemanaged wordt.

Wij danken je voor je begrip en flexibiliteit. Vanzelfsprekend houden wij je op de hoogte van de verdere ontwikkelingen. Voor meer informatie of vragen over bovengenoemde situatie kun je contact opnemen met je contactpersoon bij Bunzl Foodservice of onze office account management afdeling oam@bunzl.nl.

Samen komen we hier doorheen!